Hoe kan slaap helpen bij een gezonder lichaam?

Bij revalidatie en blessureherstel speelt slapen een cruciale rol. De meeste fysiotherapeuten zijn hier uiteraard van op de hoogte en kunnen je het advies geven om je slaapkwaliteit te verhogen, zodat het lichaam zich gemakkelijker kan genezen. Fysiotherapie en goede slaap gaan daarom hand in hand: ze zorgen ervoor dat jouw lichaam zich in optimale conditie verblijft! Om hieraan te werken, hebben we in dit artikel een aantal technieken om slaapproblemen tegen te gaan.

De hoeveelheid slaap

Over het algemeen hebben wij als mensen meer dan zeven ur slaap nodig om te zorgen voor onze beste gezondheid en ons welzijn. Verschillende onderzoeken wijzen echter uit dat meer dan een kwart van de volwassene bevolking minder dan 7 uur slaap. Dit kan wellicht komen als het gevolg van een gebrek aan kennis over gezonde slaapgewoonten. Voldoende slaap speelt echter een belangrijke rol bij het behouden van een gezond leven en een lichamelijk balans. Helemaal als je herstellende bent van een aandoening of een blessure, dan is slaap belangrijker dan ooit.

Slaap en pijnbestrijding

Goed slapen is namelijk een belangrijk biologisch middel om de pijnregulerende processen in het lichaam goed te laten functioneren. Slechte nachtrust schijnt daarnaast in direct verband te staan met pijngevoeligheid! Verhoogde pijn verhoogt de kans op slaapstoornissen, wat betekent dat deze cocktail zich uiteindelijk tot een vicieuze cirkel ontwikkelt. Zorg er dus dat je bewust bent. van je slaapkwaliteit, zodat je jouw gezondheid kan waarborgen en beter in staat om je lichaam volledig tot rust te laten komen.

Ben je benieuwd hoe een fysiotherapeut jou zou kunnen helpen om je lichaam in topconditie te houden? Kijk dan gauw op fysiotherapeut Den Haag om een specialist bij jou in de buurt in te schakelen.

Slaap en pijnbestrijding

Een goede kwaliteit en kwantiteit van de slaap wordt beschouwd als een biologisch belangrijk middel om de pijnregulerende processen in het lichaam goed te laten functioneren. Het hebben van een slechte nachtrust kan u pijngevoeliger maken (2). Bij patiënten met osteoartritis hebben onderzoekers aangetoond dat slaapstoornissen de pijnverwerking in ons lichaam direct veranderen en een verhoogde pijnperceptie in ons lichaam veroorzaken (3).

Slaap en leren

Het is ook aangetoond dat slaap het vermogen van mensen om functionele taken te leren verhoogt (4). Dit feit is vooral belangrijk voor u als u revalidatie ondergaat waarbij u bepaalde taken of bewegingen leert of opnieuw leert uitvoeren. Onderzoek wijst uit dat slaap het leervermogen van de hersenen vergroot door het vermogen van neuroplastische veranderingen te verbeteren (5).

Slaap en het verbeteren van kracht en evenwicht

Als u probeert uw kracht of evenwicht te verbeteren, doet u waarschijnlijk aan een trainingsprogramma dat daarop is gericht. Hoewel dit heel belangrijk is, zal voldoende slaap uw vooruitgang versnellen doordat uw lichaam kan herstellen van uw oefeningen, waardoor u de volgende keer dat u uw oefeningen doet nog meer kunt winnen (6).

Als u op zoek bent naar een oefenprogramma voor kracht en balans, onze inspanningsfysiologen en fysiotherapeuten bij Total Rehab Solutions zijn opgeleid en klaar om een individueel programma voor u op te stellen. Neem contact op met ons administratieteam op 1300 685 046 om een afspraak te maken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *